SEO case study: Waar is mijn mooie Google ranking gebleven?

maandag 10 april 2017

Bij Perfect Web Team doen we ook pure SEO projecten. In dit soort gevallen analyseren we (Joomla!) sites specifiek met een SEO vraagstelling en maken daar een rapportage met adviezen en “quick wins” voor.

Je hebt een site waar je verder tevreden mee bent maar je hebt het gevoel dat het beter kan of moet, of er is een accuut probleem waar naar gekeken moet worden.

Dalende Google rankings

Zo kregen wij begin dit jaar bezoek van Marcel Vermeij van Rallymaniacs. Marcel is de eigenaar van de website https://rallymaniacs.com/. Zijn website is een zeer populaire website met allerlei rally nieuws, met een focus op bekende rally’s zoals natuurlijk de Dakar Rally, maar ook andere, zoals de Morocco Desert Challenge, de Serres rally, de Silkway Rally en nog veel meer. Tijdens deze rally’s wordt op de website frequent nieuws gedeeld, wat normaal gesproken goed gelezen en gewaardeerd wordt.

De site had altijd erg veel bezoekers, zowel uit Google Search en social media, en hoge Google rankings op belangrijke zoektermen. Echter, sinds medio 2016 daalden de Google rankings en daarmee ook de bezoekersaantallen. In juli 2016 is de site gemigreerd van Rallymaniacs.nl naar Rallymaniacs.com en blijkbaar is daar iets niet helemaal goed gegaan.

Wij kregen daarom in januari van Marcel het verzoek om specifiek de SEO van de website onder de loep te nemen. We kijken daarbij naar de belangrijkstei SEO aspecten:

  • We beginnen met een nulmeting van de belangrijkste zoekwoorden
  • Hoe is de kwaliteit van de content
  • Hoe ziet de site er uit in de Google zoekresultaten?
  • Staan de metadata goed?
  • Hoe is het gebruik van zoekwoorden?
  • Is er sprake van duplicate content?
  • Is er een logische navigatie- en URL-structuur?
  • Is de site goed indexeerbaar?
  • Zijn eventuele 301-redirects goed uitgevoerd?
  • Zijn er niet te veel crawlfouten (404-fouten)?
  • Is er een sitemap en komt de sitemap overeen met de daadwerkelijk door Google geïndexeerde URL’s?
  • Is Google Search Console goed ingesteld?

De conclusie was in eerste instantie dat de site qua content een prima basis zou moeten bieden voor Google. Ook op SEO gebied was de site op zich niet slecht: metadata waren meestal netjes ingevuld. Verder vinden we altijd wel zaken, en we hadden na de analyse en behoorlijke lijst met aanbevelingen.

We ontdekten echter dat het grootste probleem lag in de verhuizing van het .NL domein naar .COM. Er waren weliswaar redirects aangelegd, maar die waren SEO-technisch net niet correct uitgevoerd. Hierdoor werd de SEO-waarde van het oude domein als het ware niet goed verhuisd naar het nieuwe domein.

Quick wins / SEO Acties

Naast een hoop verbeterpunten voor de content en metadata waren er een hoop technische zaken die dus verbeterd konden worden. Gelukkig zaten daar een aantal echte Quick-Wins bij:

  • Het domein Rallymaniacs.com correct inrichten, waarbij alleen de SSL versie zonder www-prefix benaderbaar werd ingericht
  • 301-redirects van .NL naar .COM alsnog correct uitvoeren
  • In Google Search Console alsnog de verhuisprocedure uitvoeren
  • En nog een aantal andere technische zaken

Onze enige zorg was dat de migratie van de website al een half jaar geleden was uitgevoerd en dat daarom de verhuisprocedure mogelijk niet meer 100% effect zou hebben. We moesten dus afwachten of onze theorie klopte. Om de zoveel tijd voerden we metingen uit, tot 6 maart…

search console

 

Poef! Van de ene op de andere dag schoten de Google rankings omhoog.

Vooral in Google Search Console was goed te zien dat de vertoningen in de zoekresultaten structureel omhoog schoten. Daarnaast bleken ook de rankings ten opzichte van de beginsituatie dezelfde trend te vertonen. Veel zoekwoorden stegen, of kwamen zelfs terug vanuit een onvindbare positie:

ranking progress

We bleken dus op het goede spoor te zitten. Vooral het correct doorverwijzen is waarschijnlijk de sleutel geweest tot deze verbetering. Mogelijk heeft de introductie van het zogenaamde Fred-algorithme bij Google een extra positieve rol gespeeld, al blijft dat altijd speculeren. Verder lopen er nog een aantal kleinere verbeter trajecten, dus we gaan er van uit dat de rankings voorlopig nog wel even zullen blijven stijgen.

SEO resultaat kan snel komen

Meestal moet je voor SEO projecten echt wel een lange adem hebben, eerder maanden dan weken of dagen, maar in dit soort gevallen kan resultaat dus toch snel komen!

Mocht je zelf interesse hebben om je site SEO-technisch door te laten lichten, neem dan gerust contact met ons op.

auteur

Simon Kloostra

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Kom langs, of neem contact met ons op!

Bel ons:
085 - 210 40 60

Mail ons:
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.