Foto: Paul Trienekens on Unsplash

Bouwen voor het web is leuk

vrijdag 27 juli 2018

Bouwen voor het web is leuk, ook zonder "growth hacking", "scrum",  "agile" en "daily standups", maar ouderwets gezond verstand en goede afstemming is niet overbodig.  

Het is relatief eenvoudig om websites en webapplicaties te bouwen als je het vergelijkt met het bouwen van gebouwen. Je hoeft geen vergunningen aan te vragen, geen beton te storten en geen dure bouwmaterialen aan te schaffen. Ook heb je (als het goed is) geen hypotheek nodig, geen notarissen en geen jaren geduld voor de realisatie. Anders gaat er wel iets goed mis.

En dat gebeurt helaas óók. Net als in alle IT projecten kan er veel mis gaan. En veel daarvan heeft toch vaak te maken met communicatie.

What the client needed

Ik heb ooit voor mijn studie een scriptie gemaakt met de titel “Begrijpen wij elkaar?”. Het klinkt zo simpel. En het proces van communicatie is in theorie ook heel simpel. Alleen in de praktijk blijkt luisteren, en begrijpen dat iemand mogelijk echt niet begrijpt waar ik het over heb als ik het over “mobile first”, “toegankelijkheid” en “api’s” (Aapjes?) heb, vrij lastig. De eigen taal en afkortingen die alle beroepsgroepen er op na houden maken het er niet gemakkelijker op.

Verder kun je nog zoveel overleggen en afspraken maken, als iemand het licht nog nooit gezien heeft kun je ook niet echt uitleggen hoe dat er uit ziet. Dat geldt voor alle betrokken partijen. Er zijn vaak grote verschillen in kennis, ervaring en talenten. Dan is er in de praktijk vaak sprake van “voortschrijdend inzicht”. Daar kun je maar het beste rekening mee houden en zoveel als mogelijk voor op je hoede zijn.

Wie verwacht wat?

Het is een cliché maar om blij te zijn met elkaar als klant en bouwer is verwachtingen managen misschien wel het allerbelangrijkste. Misschien ook wel het lastigste. Want als bouwer wil je een perfect eindresultaat beloven maar in de praktijk loop je in de techniek, beschikbare kennis en het budget, makkelijk tegen beperkingen aan die je niet voorzien had.

Om dat te voorkomen moet je veel vragen en goed luisteren. Wat is het doel en op welk eindresultaat hoop je? Hoe ziet dat er uit (waar lijkt het op en maak ontwerpen!)? Wat is het budget (Lees ook:"Wat kost een website?)? Wanneer moet er wat af zijn?

Verlies het doel niet uit het oog

Allerlei werkwijzen kunnen helpen om er voor te zorgen dat de communicatie gestroomlijnd wordt. Daily standups, sprints met alle disciplines en de klant zelf in één ruimte, kanban boards, heel veel post it’s, interactieve bouwtekeningen (of wireframes), heel veel overleggen en afstemmen in wat voor vorm dan ook en niet te vergeten “common sense”; allemaal goede en bruikbare hulpmiddelen.

Helaas zijn zelfs deze gereedschappen nog geen garantie voor succes. De daily standup kan gelijk staan aan dagelijkse tijdverspilling en al scrummend wordt het gereedschap soms zelf het doel in plaats van het eindresultaat.

Vragen en luisteren

Wanneer je welk gereedschap toepast is misschien een kwestie van kennis en ervaring maar vragen stellen en goed luisteren naar het antwoord helpt altijd. Ook helpt het je als klant enorm als je het doel helder hebt en je de weg naar het doel kunt laten leiden door iemand die dat ook helder heeft en weet hoe. Voor alle partijen is het het leukste als een website, of functionaliteit voor een website, het gewenste eindresultaat bereikt of overtreft. Dan heb je elkaar goed begrepen en dat is echt niet vanzelfsprekend.

auteur

Martijn Boomsma

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Kom langs, of neem contact met ons op!

Bel ons:
085 - 210 40 60

Mail ons:
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.