Joomla! templates van template clubs zijn verschrikkelijk!

maandag 03 oktober 2016

Joomla templates van template clubs zijn verschrikkelijk goed voor iedereen die relatief goedkoop, snel en makkelijk een aardige website wil neerzetten. Ze zijn daarentegen verschrikkelijk slecht voor professionele websites met doelstellingen in termen van bezoekers en conversie.  

Als het gaat om kwaliteit en performance kun je niet alle templates van alle template clubs over één kam scheren. Daar zit echt wel verschil tussen. Maar ze worden natuurlijk gemaakt voor een zo groot mogelijk volume klanten/kopers. Daardoor hebben ze meestal veel "overhead" aan opties en bijbehorende code. En als al die code wel geladen moet worden op je website dan komt dat de performance niet ten goede. En wat slechte performance kost hangt heel erg van de website af maar het is al lang bekend dat er een verband is tussen laadtijden en website rendement (http://www.emerce.nl/achtergrond/het-verband-tussen-laadtijden-en-website-rendement).

Voorbedachte kaders

De demo versies van de templates zien er meestal prachtig uit. Met prachtige foto's en demo content. Maar let op! Die foto's krijg je er niet bij in je eigen site! Ziet het er met je eigen foto's en logo(?) nog steeds zo mooi uit? En mocht je er voor kiezen om de volledige installatie inclusief demo content te gebruiken zorg dan wel dat je alle ongebruikte demo content hebt verwijderd voordat je de site live zet, want ook al zie je die content niet meteen, Google vind ze wel…

Behalve de kosten van het template, kunnen de configuratie en aanpassingen toch ook zeker dagen kosten. Het enige positieve is dat je voor weinig geld gemakkelijk best iets “moois” kunt hebben. Voor zzp'ers met een klein budget kan ik dit nog wel aanbevelen, zeker als je zelf wil en kan sleutelen. Als je de tijd hebt dan kun je met wat studie en klikwerk zonder kennis van code de website inrichten.

De keerzijde is dan dat je wel gebonden bent aan de voorbedachte kaders van de template club. Die bemoeilijken de flexibiliteit en aanpasbaarheid. En als je buiten deze kaders aanpassingen wil doen, maakt dat de onderhoudbaarheid lastiger. Want als je dingen aanpast, kun je het template en het bijbehorende framework dan nog updaten als dat nodig is? En helaas is dat regelmatig nodig om je website veilig te houden.

Begin bij het begin...

Wat is het doel van de website? Zijn er concrete doelstellingen in termen van bezoekers en conversie? Hoe en waarmee moet de site door de zoekmachines gevonden worden? Wat is er bekend van de doelgroep? Wat verwachten zij van de website? Is er al een visuele identiteit / huisstijl waaraan de website moet voldoen?

Wij beginnen voor een nieuwe website altijd eerst met interactieve wireframes zonder visuele grafische afleiding. Op basis van de antwoorden op bovenstaande vragen gaan we concreet de bouwtekeningen maken. Wat moet er op iedere landingspagina te zien zijn? Is er een verhaal? Wat zijn de call-to-actions? Wat is de klik flow door de site? Pas als deze bouwtekeningen klaar zijn, kleuren we de rest in en maken we het webdesign, eventueel op basis van de bestaande visuele identiteit.

Dat is zoiets als een nieuw bedrijfspand huren/kopen op basis van foto’s van de voorgevel en zonder je eerst af te vragen hoeveel ruimte je eigenlijk nodig hebt.

Het maken van een professionele website moet niet beginnen met het uitkiezen van een mooi template

Het mag duidelijk zijn: Wij zijn geen grote fan van voorgebakken templates van template-clubs. Voor een deel komt dit gewoon door onze ervaringen met deze producten die vaak niet positief waren. Maar veel belangrijker is dat het maken van een professionele website niet moet beginnen met het uitkiezen van een mooi template. Dat is zoiets als een nieuw bedrijfspand huren/kopen op basis van foto’s van de voorgevel en zonder je eerst af te vragen hoeveel ruimte je eigenlijk nodig hebt.

auteur

Martijn Boomsma

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Kom langs, of neem contact met ons op!

Bel ons:
085 - 210 40 60

Mail ons:
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.